Impactul OUG 114/2018 in Piata Constructiilor
Sfârșitul de an a stat sub semnul „dă” guvernul ordonanţa sau „nu o dă”? În regulă, a dat-o! acum de ce nu se publică…?
Toate emoțiile au dispărut pe 29.12.2019 când a fost publicată OUG 114/2018. Eeee, de acolo a venit potopul, deoarece pentru unii ordonanţa este mumă, pentru alţii ciumă (cel puţin aşa se spune).
Contextul general
Sfârșitul de an a stat sub semnul „dă” guvernul ordonanţa sau „nu o dă”? În regulă, a dat-o! acum de ce nu se publică…?
În toate zilele astea de liniştite şi pace de după anul nou, m-am gândit dacă să mă bag şi eu în scandalul cu taxa pe „lăcomie” şi restul de taxe care au fost înfierate de o parte din public şi mass media. Am decis să nu o fac, dar totuşi o să las 2 păreri scurte:
Deşi economia este strict legată de politic, ea nu se judecă subiectiv (dacă nu-mi place mie de guvern, înseamnă că e criza). Un ROBOR de „3,…%” ar fi justificat dacă economia României ar fi în recesiune (aş fi tentat să zic că şi unul de peste 2%). Din ce am văzut eu raportul creştere economică vs. inflaţie este unul supraunitar , asta înseamnă că nu avem recesiune.
Atenţie! … asta nu înseamnă că lucrurile nu se pot face mult mai bine.
Atunci, asta mă duce cu gândul la nişte dobânzi „mascate” care au şi avantajul că ar colecta bani şi din spate, de când creditele se dădeau cu dobânda foarte mică + ROBOR, că de era criza economică. Haideţi să nu mai umblăm la ROBOR, iar dacă băncile vor să-şi păstreze profitabilitatea să-i spună cetăţeanului clar: „asta e dobânda pe care o vreau eu, 7-8-9%, atâta e…, vrei sau nu vrei!”.
Nu cred că există un comitet de acţionari, patron, etc. care ar face un business, constant cu un profit de sub 1%, mi se pare utopic.
Impactul OUG 114/2018 în Piaţa Construcţiilor
Sfârșitul de an a stat sub semnul „dă” guvernul ordonanţa sau „nu o dă”? În regulă, a dat-o! acum de ce nu se publică…?
Trecând peste furtuna din paharul cu apă, să revenim la lucrurile la care chiar ne pricepem. Ce facem cu construcţiile:
Pe scurt, OUG 114/2018 stabilește un nou salariu minim pe economie, 3000 Lei Brut , pentru firmele care au unul dintre CAEN-uri:
Codurile 41,42 si 43 tot cu subdomenii şi în plus, codurile de mai jos:
- 2312 – Prelucrarea şi fasonarea sticlei plate;
- 2331 – Fabricarea plăcilor şi dalelor din ceramic;
- 2332 – Fabricarea cărămizilor, ţiglelor şi altor produse pentru construcţii din argilă arsă;
- 2361 – Fabricarea produselor din beton pentru construcţii;
- 2362 – Fabricarea produselor din ipsos pentru construcţii;
- 2363 – Fabricarea betonului;
- 2364 – Fabricarea mortarului;
- 2369 – Fabricarea altor articole din beton, ciment şi ipsos;
- 2370 – Tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei;
- 2223 – Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcţii;
- 1623 – Fabricarea altor elemente de dulgherie şi tâmplărie pentru construcţii;
- 2512 – Fabricarea de uşi şi ferestre din metal;
- 2511 – Fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice;
- 0811 – Extracţia pietrei ornamentale şi a pietrei pentru construcţii, extracţia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei şi a ardeziei;
- 0812 – Extracţia pietrişului şi nisipului;
- 711 – Activităţi de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanţă tehnică;
Ce este extrem de important, noul salariu minim brut pe aceste ramuri, 3000 de lei, nu este condiţionat şi de codul COR la care sunt încadraţi angajaţii. Asta înseamnă că într-o companie care face minim 80% din cifra de afaceri pe unul sau mai multe dintre CAEN-urile de mai sus, orice persoană trebuie să aibă un salariu de minim 3.000 lei brut , chiar dacă vorbim de personal de întreţinere si curăţenie.
Ok, daca am citi până aici am spune că situaţia este una dramatică. Dar nu este nici pe departe aşa!
De ce?
Deoarece OUG 114/2018 vine şi cu un nou nivel de taxare pentru construcţii în perioada 01.2019-12.2028.
Deci!
În 2019, nu mai avem C.A.S.S.(care anul trecut era de 10%), nu mai avem impozit pe venit (anul trecut era de 10%) şi avem o reducere la C.A.M. (de la 2.25% la 0.337%) şi la C.A.S. (de la 25% la 21,25%) . Practic nivelul de taxare pentru un salariu minim pe economie în construcţii, va fi de 648 lei (inclusiv C.A.M. care se plăteşte de angajator) faţă de 864 lei cât este nivelul de taxare pentru un salariu minim pe economie general (la un brut de 2080 lei). Măsura aceasta ar trebui să scadă numărul de muncitori la negru şi să ajute companiile de construcţii să readucă o parte din forţa munca din străinătate.
De ce?
Pentru ca nivelul de taxare este valabil pana la un salariu de 30.000 de lei brut. Chiar cred (aşa cum spuneam şi la finalul anului trecut) că aceasta poate fi măsura care revigorează construcţiile. E clar că România are nevoie de un sector al construcţiilor puternic.
Ce se va întâmpla la licitaţii?
Acum că am văzut ce se întâmplă din punct de vedere salarii, haideţi să vedem ce se va întâmpla şi în licitaţii.
1. Licitațiile care se vor scoate pe SICAP de la 01.01.2019
Deocamdată modul de implementare este încă la ANAP , dar sunt 99% sigur că prețul manoperei va fi actualizat cu un procent de 56,5764192139738% cât este diferenţa dintre vechiul salariu minim orar: 11,45 Lei/oră versus 17,928 Lei/oră. După se va aplica şi noua recapitulație pe 2019 şi astfel se va actualiza valoarea contractului.
În eDevize , modificare se pot face extrem de ușor, aplicând funcția de sporuri la nivel de manoperă cu procentul aferent şi după, aplicând recapitulaţia pe 2019 care este deja disponibilă în program.
Modificarea de mai sus este valabilă dacă în evaluare s-a folosit salariul minim pe economie pentru o parte din manoperă. Dacă s-a ţinut cont de recomandarea Companiei Naționale de Investiții (C.N.I.) de a se folosi o evaluare în jur de 22/lei pentru manoperă, atunci acele lucrări nu vor fi impactate.
Atât timp cât licitaţia nu a fost încă scoasă pe SICAP, lucrurile par destul de simple. Haideţi să vedem ce se întâmplă dacă lucrarea a fost deja scoasă la licitaţie sau dacă este deja în execuţie.
2. Licitațiile pentru care s-a ofertat până la data de 31.12.2018 sau care sunt în execuţie.
Din păcate legea actuală nu ne ajută prea mult în situaţia de faţă, conform HG 395/2016 „posibilitatea ajustării prețurilor, ca urmare a unor modificări legislative, condiționat de faptul dacă autoritatea contractantă a prevăzut această posibilitate în documentația de atribuire, cât și în contractul de achiziție publică.
Zilele trecute a fost publicat coeficientul oficial de actualizare al investiţiilor, de către Comisia Naţională de Statistică şi Prognoză:
- pentru investiţiile din 2018 este de 57,9%
- pentru investiţiile din 2017 (trim. 2, 3 si 4), care nu au fost actualizate la 2018, este de 68,5%
Totuși mirosul acela de primăvară despre care vorbeam în decembrie, îmi spune că ANAP va veni cu o altfel de decizie. Practic unul dintre punctele discutate între Guvernul României şi Federația Patronatelor de Construcții din Romania (FPSC), la Alba Iulia, este ca actualizarea prețului contractului să se poată face indiferent dacă există acea clauza sau nu. În plus, acordul prevede că se va putea actualiza toata manopera ofertată şi nu doar manopera care era sub noul salariu minim pe economie.
Acum totul depinde de ANAP dar premizele sunt extrem de favorabile, așa ca noi la eDevize am pus deja la dispoziția utilizatorilor o funcție prin care îşi vor putea actualiza valoarea contractului cu o singură apăsare de buton (la fel cum am făcut şi la începutul lui 2018).
Aici o să mai rămână un singur semn de întrebare. Ce se va întâmpla dacă si producătorii de material vor creşte preturile plecând de la aceste schimbări legislative. Personal nu cred ca va fi cazul, dar dacă se va întâmpla asta, ea va intra sub incidenta unei alte masuri discutate la Alba Iulia. Această măsura se leagă de ajustarea ( ATENŢIE! este diferita de actualizarea) preţului contractului care se va face în baza unor indici calculaţi de Comisia Naţională de Prognoză (C.N.P). Metodologia de ajustare va fi elaborată tot de ANAP (vezi cum se ajustează prețurile contractelor de execuție).
Anul a început extrem de bine pentru domeniul construcțiilor, acum rămâne să așteptăm şi restul de măsuri discutate, cele mai importante fiind avansul de 30% la lucrările strategice şi introducerea certificărilor profesionale.
De 10 ani, una dintre principalele noastre responsabilităţi este să fim tot timpul la zi cu legislaţia şi să oferim consultanţă de calitate utilizatorilor noştri, pentru că eDevize nu înseamnă doar comenzi pe calculator. eDevize, înseamnă oameni care petrec mii de ore pentru a oferi utilizatorilor cea mai bună consultanţă legislativă şi cel mai sigur mod în care-şi pot dezvolta proiectele.
Florin Manoloiu
Commercial and Tendering Director|eDevize
Buna ziua
Va referiti in articol la muncitorii la negru, muncitorii care sunt platiti cu un salariu (1900 lei) in cartea de munca si cu un salariu net mai mare. Totodata aceste masuri vor ajuta companiile de construcţii să readucă o parte din forţa munca din străinătate.
OK ! Minunat pentru acestia!
Dar, intr-o firma de constructii exista personal (ingineri, economisti, juristi, personal RU, aprovizionare, etc) care a avut si are mai mult de 3000 lei brut.
Cu ei ce se va intampla ?
Pe ei cum ii va plati de acum incolo patronul ?
Are patronul obligatia ca sa creasca salariul acestora cu sumele taiate de ordonanta ? (10% + 10% + 3,75%)
Sau aceste sume rezultate din taiere vor ramane la patron ?
Multumesc pentru raspuns!
Buna ziua,
1. Daca este sa judecam situatia in „spiritul legii” patronii ar trebui sa majoreze toate veniturile brute din companie cu un procent egal cu crestearea salariului minim(adica 52,8%), practic pentru asta a fost oferita deducerea.
2. Varianta de compromis ar fi ca salariile sa se cresca cu macar deducerile oferite de stat.
3. Cea mai proasta varianta ar fi, daca patronul ar baga banii in buzunar.
Cred ca in majoritatea companiilor de constructii se va merge pe o solutie de mijloc intre primele 2 variante.
Multumesc frumos,
cine are un salariu brut lunar acum va castiga mai mult la net prin micsorarea taxelor pe munca; patronii nu maresc brutul, tesa avea deja cu mult peste 3000 lei brut. Netul va creste doar prin reducerea taxarii de la 45% la cca 21,5%.
Intrebare :
Licitațiile care se vor scoate pe SICAP de la 01.01.2019
Deocamdată modul de implementare este încă la ANAP , dar sunt 99% sigur că prețul manoperei va fi actualizat cu un procent de 56,5764192139738% cât este diferenţa dintre vechiul salariu minim orar: 11,45 Lei/oră versus 17,928 Lei/oră. După se va aplica şi noua recapitulație pe 2019 şi astfel se va actualiza valoarea contractului.
DAR :
Conform HOTĂRÂRE Nr. 846/2017 din 29 noiembrie 2017pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată
Începând cu data de 1 ianuarie 2018, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, sumă
stabilită în bani care nu include sporuri și alte adaosuri, se stabilește la 1.900 lei lunar, pentru un
program complet de lucru de 166,666 ore, în medie, pe lună, în anul 2018, reprezentând 11,40
lei/oră.
deci procentul va fi alta ?? 57,2631578947% in loc de 56,5764192139738% ?
Buna ziua,
In 2018 s-a mai introdus o zi libera oficiala, si astfel numarul mediu de ore a scazut la 166 ceea ce inseamna ca salariul minim a crescut de la 11,40 lei la 11,45 Lei.
Totusi, am participat saptamana trecuta la o conferinta pe tema asta, si nu este inca clar daca se va folosi 3000/1900 sau 17,928/11,45. Noi in eDevize, am pastrat 17,928/11,45 fiind un procent mai mic si ca sa nu avem probleme pana se va decide procentul exact.
Multumesc,
Pentru un contract de lucrari semnat in decembrie 2018 (cu manopera ofertata in anul 2017 la 8,74 lei/ora) pentru care nu s-a emis ordinul de incepere a lucrarilor, care sunt pasii pentru actualizarea contractului avand modificarile legislative aparute pana in prezent (OUG 79/2017, HG 846/2017, OUG 114/2018)
Multumesc!
Recomandarea noastra este sa treceti prin toti pasii de salarii minime. As aplica modificarile de taxe + cresterea din 2018 (inclusiv recapitulatia pe 2018) si dupa as indexa cu procentul de 56,…. Astfel o sa ajungeti la o valoare reala a manoperei ofertate in 2017, la nivel de 2019. Atentie, se lucreaza doar cu restul de realizat. In eDevize puteti sa faceti cele 2 actualizari intr-un minut
Multumesc pentru raspunsul prompt.
Avand in vedere posibilitatea actualizarii pretului contractului ca urmare a art. 7 alin 2 lit d) creşterea preţurilor unor materii prime/materiale/alte produse (inclusiv combustibili şi energie) care influenţează preţul ofertei;
va rog sa precizati care este modalitatea de actualizare a acestor preturi, in masura in care detineti aceasta informatie.
multumesc
am omis sa precizez ca e vorba de art. 7 alin 2 lit d) din INSTRUCŢIUNE Nr. 2/2018 din 21 decembrie 2018 privind ajustarea preţului contractului de achiziţie publică/sectorială emisa de ANAP
Buna ziua,
Se face o cerere catre autoritatea contractanta, aceasta aproba (este obligata) si dupa se semneaza un act aditional.
Inca nu este foarte clar daca pentru actualizare se va folosi o cifra de la INSSE (care sa conforme cresterea preturilor) sau daca se va implementa alta metoda de validare. Noi avem cateva idei pe care vrem sa le implemenatam (pentru a eficientiza procedura de actualizar), deoarece este destul de improbabil ca INSSE sa mearga cu analizele si datele la nivel de materiale. Ei de obicei se opresc la nivel de categorii de materiale.
O sa revin cu acest aspect in articolele urmatoare (dupa ce avem o rezolutie clara).
Avand in vedere incertitudinea cu privire la modalitatea de implementare a actualizarii pretului la materiale, in ce masura este obligata autoritatea contractanta sa aprobe cererea si sa semneze un act aditional ? Cum poate verifica pretul actualizat al materialelor cu care sa presupunem ca se prezinta constructorul?
multumesc
Buna ziua,
Firma la care lucrez este o firma de constructii drumuri , cod caen 4211, dar care are si o statie de asfalt. Codul CAEN pentru activitatea de producere a mixturilor asfaltice este 2399 „Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.”
Desi asfaltul este un material de constructie la fel de folosit sau chiar mai folosit decat betonul in activitatea de constructie drumuri, acesta nu se afla pe lista de caen din OUG 114 (Fabricarea betonului este pe lista). Am intrebat fara succes la Biroul de Relatii Publice al Guvernului de ce a fost omisa activitatea, ne-au trimis la ANAF , care la randul lor ne-au trimis la cei care au facut aceasta ordonanta…
Citind articolul dvs. , mai avem speranta ca se poate face ceva pentru indreptarea acestei omisiuni.
”La conferinţa s-a discutat despre suplimentarea codurilor CAEN si discuţia a rămas deschisă (adică se vor mai suplimenta)”
Ne puteti ajuta cu o adresa de e-mail/contact unde am putea trimite aceasta doleanta (suplimentarea listei cu codul 2399) ?
Va multumesc
Buna ziua,
Puteti trimite solicitarea la adresa:
office@federatiaconstructorilor.ro
Federatia Partronatelor Societatilor din Constructii (FPSC) a organizat conferinta si s-ar putea sa va poata ajuta cu aceasta speta.
Buna ziua…lucrez intr-o firma de proiectare cu cod CAEN 7112 care este pe lista din OUG114. Pana in acest moment conducerea nu a aplicat reducerea de taxe conform ordonantei motivand ca inca nu exista metodologia de aplicare si ca se mai asteapta. Este legal sa fim vaduviti de aceste reduceri de taxe conform ordonantei? Firma este obligata sa aplice prevederile ordonantei sau este la latitudinea firmei daca le aplica sau nu? Mentionez ca in alte firme avanad acelasi cod caen reducerile au fost aplicate si in consecinta salariul net a crescut. Va multumesc.
Buna ziua,
Firma este obligata sa aplice modificarile legate de salariul minim, nu este obligata si sa beneficieze de facilitatile financiare. Numai ca acolo ar pierde foarte multi bani. Cred ca sunt mai multe companii care inca asteapta sa se clarifice legislatia (sa fie siguri ca nu mai apar modificari)
Multumesc de raspuns. Insa eu ca angajat care platesc taxele din salariul meu brut am dreptul sa beneficiez de aceste reduceri insa firma imi ingradeste aceste drept. Firma poate fi obligata in vru-n fel sa accepte aceste facilitati pe care statul mi le acorda mie ca angajat? Va multumesc inca odata.
Buna ziua,
Firma este obligata doar sa va ofere un salariu minim brut de 3.000 de lei. In rest, modul in care se incadreaza sau nu la facilitati, nu intra neaparat sub incidenta OUG 114. Totusi nu ar fi logic ca cineva sa plateasca doar taxele si sa nu beneficieze si de facilitati.
Daca firma se decide dupa 3 luni, aplicarea ordonantei se face retroactiv de la 1 ianuarie sau intra in vigoare din momentul in care firma accepta facilitatile?
Buna ziua,
Sunt foarte mici sansele ca decizia sa se aplice si retroactiv.
A fost publicat coeficientul oficial de actualizare al investitiilor, de catre Comisia Nationala de Statistica si Prognoza:
– pentru investitiile din 2018 este de 57,9%
– pentru investitiile din 2017 (trim. 2,3 si 4), care nu au fost actualizate la 2018, este de 68,5%
Buna ziua, va rog sa oferiti lamuriri privind cresterea valorii unui contract incheiat intre o primarie si o firma de constructii, fondurile majoritare sunt de la Ministerul Dezvoltarii. In acceptiunea noastra am luat pe rand manopera pentru fiecare meserie, din cele din oferta castigatoare, am facut diferenta cu 17, 9 si doar diferenta am inmultit-o cu 56,7. Daca manopera la o anumita meserie era > 17,9, nu am aplicat procentul de 56,7. Constructorul nu este de acord. Parerile sunt impartite iar ministerul ne cere expres aditionalele si hotararile de consiliu urgent. Ajuto !
Buna ziua,
Metoda folosita de dumneavoastra este eronata. Valoarea contractului se actualizeaza astfel:
– se calculeaza Restul de Realizat pe manopera
– daca manopera este cotata la peste 11,4 se actualizeaza cu 57,9%(chiar daca ea este cotata la 21 lei initial)
– daca manopera este sub 11,4 se actulizeaza cu un procent care sa duca valoarea cel putin pana la 17,982
Multumess frumos,
Contractele de proiectare cu finalizare in 2019, pentru restul de executat se pot majora sau actualiza valoare conform OUG 114/2018 unde codul CAEN 711 a fost trecut pe lista firmelor unde salariu minim este de 3000 lei o crestere a manoperei de la 1900 lei la 3000 lei ?
Multumesc pentru raspuns !
Buna ziua,
Nu inteleg daca este un contract doar de proiectare (si atunci el nu stiu daca are un deviz in spate) sau daca vorbim despre costurile reiesite in proiectare pentru executia unui proiect.
Bună ziua, Din discuțiile purtate aici și din aplicarea logică a ordonanței de urgență, se înțelege că se mărește întrega valoare a manoperei cu un procent de 56,5764 %. Dat fiind că din Instrucțiunea de aplicare nr.1/2019 este explicită, v-aș ruga să îmi sugerați cum să justific acest lucru sau unde să mă adresez să primesc un răspuns oficial? Vă mulțumesc anticipat!
Buna ziua,
Acest articol este mai vechi. Va recomandam sa va uitati pe articolul: „Modificări majore ale OUG114. Piata construcțiilor e ca vremea de afară: este cald, dar nu se vede soarele. Formularul 112 si instructiunea 1/2019″(apasati aici)
buna ziua nelamurirea mea este incasarea CAM-ului ? Ce procent se va folosi ? Pentru regimul special in constructii cota redusa a CAM este conform OUG 114 / 2018 , 15% din 2.25%, adica 0,3375%. suma virata ANAF , vine un nou formular 112 prin care angajatorul face rectificativa si plateste 2,25 % , acesta neincasand si nepuntand incasa diferenta . Bun, vine Legea bugetului 50/2019 care spune ca de la 18.03.2019 CAM-ul va fi 12% din 2.25% , adica 0,27%, pentru cei care aplica regimuk special pentru constructii,dar numai daca intre timp se aplica o schema de ajutor de stat. ANAP-ul insa nu ne spune nimic in ce priveste incasarea acestor procente si nici ANAF -ul ca s-ar fi constituit schema de ajutor de stat. S-ar putea sa ne trezim in iunie,iulie ca sa facem din nou rectificative la ANAF cu F112 , ca nefiind constiuit schema de ajuror sa platim la nivelul de 2,25%. nu ar fi mai bine ca toatea firmele de constructii , sa incaseze 2,25% pana se lamuresc lucrurile intre ei? iar in momentul cand „schemele de ajutor” se vor realiza sa isi regleze ei conturile si noi ANAF-ul sa faca compensari? Eu sunt de… Citeste mai mult »
Buna ziua,
Sunt de acord cu dumneavostra. Si eu as merge pe situatiile de lucrari cu 2,25% si as face echilibrare in momentul in care se primesc vesti de la ANAF. Scutirea de impozit este valabila doar dupa ce se primeste schema de ajutor de stat (si din momentul in care se primeste/nu se aplica retroactiv).
La cum arata contextul politic, cred ca sunt slabe sanse sa se mai intample ceva anul acesta.
Multumesc frumos,
BUNA ZIUA
pe parcursul derularii unei proceduri se poate schimba subcontractantul . Daca Da in ce conditii si cum solicit acest lucru Autoritatii Contractante?
[…] http://www.edevize.ro […]
[…] http://www.edevize.ro […]