Modificari majore ale OUG114. Piata constructiilor e ca vremea de afara: este cald, dar nu se vede soarele. Formularul 112 si instructiunea 1/2019

Acum când suntem la un pas de intrare în săptămâna patimilor pentru creștini-ortodocși, se pare că avem destul de multe „de pătimit” și în sectorul construcțiilor. Noutățile au venit cu o viteză atât de mare, încât este greu să ținem pasul cu printatul ofertelor actualizate. MDRAP (Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice), ANAF(Agenția Națională pentru Administrație Fiscală) si ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice) care vin cu modificări.

Modificari ale OUG 114 - Formularul 112 si instructiunea 1/2019

Ca să nu ne pierdem în ele, haideți să facem o scurtă cronologie:

29.11.2018 – la Alba Iulia, se semnează acordul prin care sectorul construcțiilor devine sector prioritar în perioada 2019-2029

28.12.2018 – se publică OUG 114 care aduce primele măsuri pentru construcții, un nou salariu minim pe economie, altă taxare la salarii (inclusiv plata (doar) a taxei care se transmite către „Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale” care era în valoare de 15% din CAM)

11.01.2019 – se publică în monitorul oficial instrucțiunile pentru revizuirea și actualizarea prețului contractelor, unde se specifică că actualizarea se poate face pentru situații neprevăzute și că se poate mări toată manopera cu procentul cu care se modifică salariul minim pe economie.

Ian, Feb, Martie – se fac calcule, Comisia Națională de Strategie si Prognoză publică procente, se fac actualizări ale prețului contractului. Apar și primele nemulțumiri, pentru că actualizarea prețului materialelor, pe baza unor indici calculați de CNP sau INSSE, este practic imposibilă, deoarece categoriile pe care le urmăresc ei sunt mult prea vaste, ca anumite „frunzulițe” să se vadă. Prima mare problemă este cu bitumul care primește un coeficient de actualizare mult prea mic, deoarece el este în aceeași categorie cu carburanții.

Ehhh…, și de aici vine o nebunie

7143660-3x2-940x627

15.03.2019 – Legea 50 -legea bugetului de stat – din 2019 schimbă procentul care merge către „Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale” de la 15% la 12%, ceea ce înseamnă că, CAM-ul pe construcții se schimbă de la 0,3375%, la 0,27%. Pentru că schimbarea este una în spate și care nu afectează toate industriile (CAM-ul a rămas 2,25%) puțină lume a făcut corelația.

29.03.2019 – se publică OUG 19/2019 care modifică OUG 114, dar constatăm cu dezamăgire că pe domeniul construcțiilor nu au venit completările de care aveam nevoie; astfel încât legea să fie clară:

  • completarea modului de calcul al procentului de 80% (și poate reducerea lui)
  • actualizarea legislației de muncă, astfel încât să beneficieze de scutirea de taxe și oamenii cu contracte parțiale de muncă sau cei care au concediu medical

29.03.2019 – ca ziua să fie una magică, MDRAP a lansat adresa 45584. În această adresă se specifică că manopera se poate actualiza doar până la valoarea maximă de 17,928 și că această actualizare nu se face procentual, ci se calculează pe fiecare categorie în parte (sunt curios acum cum o să facă actualizarea doar în recapitulație). De exemplu, dacă într-o lucrare ai manopera ofertată cu 14,14 și cu 16 – poți să le duci pe toate până la 17,928, dar dacă ai și manoperă peste 17,928 – atunci pe asta nu o poți actualiza.

Totuși această adresă era greu de aplicat, pentru că ea contravenea legii și orice instant ar fi comunicat că printr-o normă cu caracter intern nu se poate limita o reglementare din Lege (instrucțiunile ANAP sunt legi)

16.04.2019 – ANAF publică versiunea electronică a formularului 112 și ne spun că, deoarece nu au primit schema de ajutor de stat care să permită plata unei cote reduse a CAM pentru construcții (0,3375% până la intrarea în vigoare a legii 50 și 0,27% după intrarea în vigoare – data de intrare în vigoare este 18.03.2019) angajatorii din construcții trebuie sa plătească CAM 2,25% și trebuie să dea și rectificare pentru lunile Ianuarie, Februarie și Martie.

17.04.2019 – ANAP publică pe site-ul instituției instrucțiunea nr.1/2019 care modifică major instrucțiunea numărul 2/2018. în Monitorul Oficial această instrucțiune apare publicată din 11.04.2019 sub numărul 0296.

5925a0181600002200ddc96b
  • Pentru revizuirea prețului contractelor în desfășurare, nu se mai poate solicita modificarea formulei existente în contract. Practic nu se mai pot înlocui formulele din HG 1/2018 cu formulele din Instrucțiunea 2
  • Este scoasă formula polinomială diferențiată pe CAEN-uri și se lasă la latitudinea autorității contractante ce formulă va folosi pentru actualizare. Formula trebuie pusă atât în documentația de atribuire, cât și în contract. în același timp, se specifică că dacă coeficientul de revizuire va fi subunitar, acesta nu se va aplica.
  • La actualizarea prețului contractului nu se mai poate ține cont de perioada de desfășurare a procedurii de achiziție și se poate face referire doar la perioada de îndeplinire a contractului. Actualizările de manoperă se pot face doar pentru a acoperi creșterea salariului minim pe economie (practic, tot ce este ofertat sub salariul minim poate fi adus la salariul minim). în plus, s-a eliminat posibilitatea de a actualiza dacă îți dă unul dintre principalii furnizori faliment.
  • în Instrucțiunea 2, libertatea de a solicita și revizuire și actualizare era a executantului, acum ea este o libertate a autorității contractante.
  • Formula de actualizare și faptul că indicele este calculat de CNP, ca urmare a cererii FPSC (Federația Patronatelor Societăților din Construcții) nu mai este de actualitate. A dispărutși obligativitatea ca actualizarea să fie făcută pentru creșteri de peste 5% față de inflație.

Cam asta este caruselul prin care am trecut zilele acestea. în continuare OUG 114 aduce un mare plus în construcții, dar din pacăte (deocamdată) avem și mult haos.

În concluzie, aș vrea să recapitulăm cu ce avem în momentul acesta.

  • Actualizările de manoperă care se vor face de la data de 11.04.2019, se pot face doar pentru a acoperi creșterea salariului minim pe economie. Atenție! nu trebuie să mergeți pe o valoare medie a manoperei, ci trebuie să mergeți pe actualizarea fiecărei resurse (asta ca să nu aveți un dezavantaj legat de oameni care erau deja plătiți cu mai mult de 17,928)
  • Pentru lucrările la care s-a făcut deja act adițional și s-a făcut actualizarea manoperei, autoritatea contractantă ar putea solicita din nou revizuirea.
  • CAM-ul pe care îl plătim deocamdată este de 2,25%, dar de facturat s-ar putea să facturăm doar 0,27% și să primim o rectificare după.
  • Așteptăm în continuare să se clarifice modul în care se calculează cifra de afaceri și să primim 112 actualizat

Cam atât despre legislație la momentul acesta. Vă reamintesc ca in eDevize modificările legislative se pot aplica cu minimul de efort și că echipa noastră de specialiști vă stă la dispoziție pentru suport legislativ. Pentru că eDevize nu este doar un soft, este o echipă de oameni care dedică mii de ore clienților.

Adresa de e-mail introdusa nu este valida sau exista deja. A avut loc o eroare in incercarea de a crea cont. Vei primi un email dupa ce o rezolvam
Emailul introdus este deja asociat cu un cont eDevize.
Doresti sa recuperezi parola?
Contul dumneavoastra este blocat momentan. Daca nu ati facut-o deja, va rugam sa va verificati e-mail-ul si sa urmati instructiunile de activare. Daca nici atunci nu va puteti loga, va rugam sa trimiteti un e-mail la adresa: office@edevize.ro. Va multumim.

Florin Manoloiu

Commercial and Tendering Director|eDevize

0 0 votes
Article Rating
Aboneaza-te
Notifica la
guest
15 Comments
cele mai vechi
cele mai noi
Inline Feedbacks
View all comments
Sorin
Sorin
4 ani in urma

E furt pe fata…
Adica conform acord fpsc guvern se da minim pe ramura…iar actualizare ioc…
Parerea mea e ca instr 1/2019 e anticonstitutional…
E clar o lezare comerciala a unei parti…
Adica politica de salarizare si nivelul de standard …al unei societati …e adus la acelasi nivel…de salar minim…am ajuns sa redevenim toti indiferent de calitatea de executie la acelrasi standarde
Pe aceasta idee a instr 1 ….unele societati trebuie sa mentina acelasi nivel de salarizare din 2018 sau sa le scada…pentru a fi competitiv ca pret…
E comunism in toata regula….sau nici macar..si pe vremea comunismului era diferenta pe categorii de salariati…
Acum o sa fie un exod in toata regula…a muncitorilor care au mai ramas…
Ar trebui un BOICOT..general pe contractele cu autoritati publice asta ar trebui sa faca FPSC..altfel nu vad ce rol mai au in continuare pentru ca aum fost fraieriti..furati…mintiti…tipic teleormanean…
Pacat…atat noi ca societate cat si cel putin inca doua din localitate isi vor inchide afacerea…in urmatoarea perioada…dupa finalizarea contractelor privat privat si evident rezilietea contractelor publice…cele 3 societati …cu un total de 52 de muncitori ..toti calificati…
Asta e…sa dea …nesimtitii de guvernanti pensi si ajutoare din ce vor…
Cu stima…

Florin Manoloiu
4 ani in urma
Reply to  Sorin

Buna ziua,

Este clar ca in situatia de fata unitatea in bransa ar ajuta foarte mult. Din pacate nu suntem o „ghilda” foarte unita.
Totusi daca se rezvolva problema cu D112 si cu modul de calcul al cifrei de afaceri, as zice ca avanatajele OUG114 raman in continuare foarte mari (actualizare nu aveam nici inainte de Instructiunea 2 din 2018).

Multumesc frumos,

Sorin
Sorin
4 ani in urma

Problema e ca nici D112 nici calc CA…nu e rezolvata…si se duce si aprilie Va reamintesc ca de la 1 ian se plateste minim brut 3000…bugetul e praf…abia acum se voteaza la UAT… Lucram pe devize generale 2014 si 2015… Ne rad in nas UAT … Asta e … Insa ma dezamagit rasp dvoastra…sa inteleg ca e bine si asa Din ce cunosc pe plan local cresterea fondurilor salariale de la 1 ian 2019..pe firme…e undeva la 45% fata de media 2018… Din ce acoperi daca ai doar lucrari publice… E jalnic… Se vor suspenda si rezilia sute de contracte publice…si evident sumele alocate pndl afir etc…se vor redistribuii prin rectificare …pt ca nu au cheltuit banii de investitii…pe pensii salarii bugetare marite vacante bugetari…. Cum sa cheltui banii alocati…cand ai cadru legal ambiguu…schimbat la fiecare trim…asta e si intentia …cu premeditare…pt ca bani nu sunt… De ex pe hartie arata frumos sa zic 100 de lei dar in realitate nu am decat 40…fac pe dracu in patru sa aman din diferite motive sa fac lucr de 100 de lei pana vad ca constructorul nu ate timp sa faca ma mult de 40 lei….si pe urma vin si il mai… Citeste mai mult »

Florin Manoloiu
4 ani in urma
Reply to  Sorin

Buna ziua,

Tot ce se intampla cu actualizarile a adus haos si din pacate intarzieri mari, care se vor resimntii in livrarea proiectelor. Sper sa se rezolve cat mai repede, ca sa se faca situatiile de plati si sa putem merge mai departe cu proiectele.
Tot ce am vrut sa spun este ca trebuie sa privim separat cele 2 situatii: facilitatile fiscale (atata timp cat se va rezolva cu tot cadrul fiscal) si zona de actualizare a contractelor.
In prima forma OUG 114 + instructiunea 2 meritau toata graba si puteam sa spunem ca putem sa trecem cu vederea peste anumite „lipsuri”, din pacate OUG 114 + Instructiunea 1 inseamna cu totul altceva si tind sa spun ca, in acest cadru, graba nu a mai fost justificata.

Cristina
Cristina
4 ani in urma

Bună ziua as dori sa știu dacă revizuirea prețului unui contract aflat în derulare ca urmare a actualizării manoperei se face trecând manopera prin recapitulatie, sau diferenței dintre manopera inițial ofertata și manopera actualizată nu i se aplica coeficientul indirecte și profit?

Florin Manoloiu
4 ani in urma
Reply to  Cristina

Buna ziua,

Pana acum se aplicau directele si indirectele si diferentei de manopera. Si aici instructiunea ANAP nr.1 2019 lasa putin loc de interpretare, dar parerea mea este ca se aplica in continuare diferenta pe manopera si dupa directele si indirectele.

Multumesc frumos,

Cristina
Cristina
4 ani in urma

Multumesc frumos pt răspuns. Asa ar fi corect respectând structura devizului dar…

Delia
Delia
4 ani in urma

Mi se pare foarte ciudat ca nu abordeaza nimeni subiectul Instructiunilor emise de ANAP. Incep eu si va rog sa participati, macar mai schimbam „experiente”.
In calitate de Op ec avem in derulare un ctr semnat in 2017 cu o autoritate publica. Ca urmare a publicarii Instr 2/2018 am actualizat restul cu coeficienti si am semnat act ad cu beneficiarul. Am si fcaut o decontare cu preturile astfel actualizate. Acum a aparut instructiunea 1/2019 prin care ni se induce ideea (ca nu se spune direct) ca putem actualiza doar pana la salariul minim. Ce se intampla cu situatia de lucrari facturata in care avem manopera actualizata cu coeficient? Are beneficiarul dreptul sa ne ceara rectificare? Adica sa dam inapoi diferenta dintre actualizare cu coeficienti si actualizare pana la salariul minim?
Sau ceea ce s-a facut pana la 17.04 (intrarea in vigoare a Instr 1/2019) ramane asa cum s-a facut?

Florin Manoloiu
4 ani in urma
Reply to  Delia

Buna ziua,

Dumneavostra ati semnat deja un act aditional ca urmare a unei legislatii in vigoare (instructiunea 2). Acum, autoritatea contractanta poate solicita (nu este obligata) semnarea unui nou act aditional prin care sa se faca actualizarea conform Instructiunii 1. Cat despre lucrarea decontata, nu au dreptul sa ceara rectificare.

Multumesc frumos,

sorin
sorin
4 ani in urma
Reply to  Delia

„Delia” sunt Sorin cu primul comment…nu stiu cum am putea sa schimbam pareri pe acest subiect al Instructiunilor ANAP…in privat…sincer nu stiu in ce directie sa o iau…intreadevar e ciudat linistea asta…mai ales din partea FPSC cei care au initiat memorandumul pe 10 ani cu guvernul….noi ca Contractant avem 2 lucrari din 2018…am ajuns sa se aprobe sumele la Autoritatea Contractanta prin HCL …pe urma a venit Instr nr 1 din 17.04. si …pauza ….vrem sa luam decizia de reziliere a contractelor..pt ca pierderile ar fi mult mai mari daca am executa lucrarile decat o eventuala penalizare la reziliere…in plus faptul ca voi ati actualizat si decontat pe Instr nr 2 ar fi pt noi un exemplu …in aceasta situatie de conflict juridic si de lezare a intereselor noastre comerciale legitime
Multumesc
Poate ne ajuta dl Florin Manoloiu cu adrese de contact

Delia
Delia
4 ani in urma
Reply to  sorin
ghofficial@yahoo.com
ghofficial@yahoo.com
4 ani in urma

Buna ziua,
Poate ne ajutati si pe noi cu urmatoarea situatie :
Avem o achizitie incheiata la sfarsitul anului 2018 cu o institutie a statului , contractul s-a semnat imediat dupa anul nou – lucrarea s-a executat in 2019; la prima si a doua receptie partiala am cerut actualizarea preturilor insa din cauza lipsei unui raspuns din partea deparatamentului juridic ni s-a spus sa facturam cu preturile vechi.
Recent am primit raspuns de la departamentul juridic insa in scrisoarea primita ei precizeaza ca se mai pot actualiza preturile pe manopera conform instructiunei nr.1/2019 doar pentru situatiile de lucrari care nu au fost achitate.

Intrebarea mea este daca este vre-o baza juridica ca preturile se actualizeaza doar la facturile neplatite (eu nu am gasit ceva specific),chiar daca lucrarea a fost executata integral in 2019?

Cu respect,

Florin Manoloiu
4 ani in urma

Buna ziua,

Din pacate actualizarile nu se pot face retroactiv. Totusi, ceea ce ati facturat dumneavostra nu era conform legii. Pentru situatiile de lucrari de la 01.01.2019 pana la 17.04.2019 se aplica Instrctiunea 2/2018 (care prevedea actualizarea manoperei cu 57,9%), iar dupa aceasta data se prevede actualizarea doar pana la 17,928%.

Tinand cont de cele scrise de mai sus, ati putea sa aveti o negociere cu beneficiarul care practic va aprobat o factura care nu era conform legislatiei.

dan
dan
4 ani in urma

Trebuie sa intocmesc o oferta economica pentru o institutie publica si am doua nelamuriri. Va rog mult daca puteti sa imi raspundeti punctual la aceste 2 intrebari:
– Care esre procentul CAM pe care trebuie sa il trec in recapitualtie?
– Care este procentul maxim de indirecte si profit acceptat de institutiile publice?
Multumesc mult!

Florin Manoloiu
4 ani in urma
Reply to  dan

Buna ziua,

Procentul CAM pe care trebuie sa il treceti in recapitualtie este de 2,25%
Procentul acceptat de institutiile publice este pentru indirecte de 13% si pentru profit de 8%. Recomandarea mea este urmatoarea:
-> In cazul proiectelor mari sa aveti procente de indirecte 5% si profit 3%
-> In cazul proiectelor mici sa aveti procente de indirecte 10% si profit 5%
Multumesc.