In 2019, mari schimbari legislative in constructii. Vezi cum te afecteaza!
Săptămâna trecută scriam despre faptul că deşi afară este extrem de frig, în piaţa construcţiilor se simte miros de primăvară.
După câţiva ani grei şi plini de paradoxuri, la finalul lunii noiembrie s-a semnat un acord istoric între Federaţia Patronatelor Societăţilor din Construcții (FPSC) şi Guvernul României. Ca să fie de bun augur, acordul s-a semnat la Alba Iulia.
Dar,până a vedea câteva dintre punctele cheie din acord, haideţi să vedem ce a făcut acest acord extrem de necesar.
Piaţa construcțiilor din România este în declin. Practic, ultimul an cu creştere în acest sector a fost 2015 (an în care investiţiile publice în construcţii au fost de 41,3 mld. lei), iar construcţiile însemnau 7,4% din PIB.
În 2016 sectorul a scăzut cu 4,8%, iar în 2017 a scăzut din nou cu 5,4% ajungând să mai însemne doar 4,6% din PIB. Atenţie!
În 2017 a fost o scădere considerabilă deşi, tot în acel an, sectorul rezidenţial a crescut cu 70%.
Ca să ne dăm seama cât de mare este ponderea investiţiilor publice în construcţii, putem să ne uităm la faptul că într-un an cu creştere extrem de mare în rezidenţial (70%), investiţiile publice au avut în continuare o pondere de 66% in total sector, iar într-un an de creştere (2015) investiţiile publice au avut o pondere de 78,5% in total sector constructii.
Până în momentul în care infrastructura din România se va mai dezvolta, consider că investiţiile publice ar trebui să aibă o pondere între 75% şi 80% în PIB-ul pe construcţii.
Trecutul ca trecutul, dar ce facem cu viitorul…
Anul 2019 se anunţă unul foarte bun pentru construcţii, cu un PIB generat între 48 mld. lei şi 58 mld. lei, ceea ce înseamnă o creştere între 20% şi 45% faţă de 2017 (conform prognozelor CNP – Comisia Națională de Strategie şi Prognoză şi IIF – Institutul Internaţional de Finanțe).
Să presupunem că sectorul va ajunge din nou la valoarea din 2015. Aici intervine următoarea întrebare: „Mai avem forţă de muncă în România astfel încât să susţinem acest nivel?”
Clar nu.
Aşa cum am scris într-un articol anterior, pentru a susţine un asemenea nivel de proiecte, am avea nevoie de aproximativ 200.000 de oameni în plus. Asta este o consecinţă a faptului că forţa de muncă în construcţii aproape s-a înjumătăţit în perioada 2009-2017, de la 600.000 de oameni la aproximativ 320.000 (excluzând munca la negru).
În cazul acesta vedeam 2 soluţii:
1. Să readucem românii să lucreze acasă şi să fie mai aproape de familiile lor.
Din păcate este cea mai puţin fezabilă, deoarece oamenii care au plecat în afară să lucreze în construcţii s-au concentrat în ţări precum Germania, Franţa sau Marea Britanie, unde venitul salarial în domeniu este undeva la 2.500 Euro (respectiv lire). Scriam în trecut că pentru a aduce aceşti oameni înapoi acasă, salariul în construcţii ar trebui să ajungă undeva la aproximativ 1.500 Euro.
2. Să aducem forța de muncă din spațiul extra comunitar.
Este o soluţie viabilă! Doar că trebuie să fie reglementată mai bine. Oricât de naţionalişti am fi, trebuie să realizăm că marile puteri Europene (şi USA) au ajuns la rangul acesta cu ajutorul imigranţilor.
Cam acesta este contextul.
Acordul de la Alba Iulia
Revenind la situaţia actuală, principala ştire este că sectorul construcţiilor a fost declarat: „Sector prioritar, de importanţă naţională pentru economia românească pe următorii 10 ani”
Această declarare vine cu un set de măsuri care să încurajeze dezvoltarea lui. O să trecem prin cele mai importante:
1. Creșterea salariului minim brut în construcții
Creșterea salariului minim brut în construcții la 3.000 de lei şi foarte important, cu păstrarea nivelului de impozitare la nivelul salariului minim pe economie. Această măsură legată de taxare este valabilă pe întreaga grilă de salarizare până la nivelul de 10 salarii minime pe economie.
Contrar părerii domnului Moise Guran (care spunea că este doar o măsură care va creşte taxarea şi va facilita importul de muncă din spaţiul extracomunitar), această măsură este una extrem de bine venită dacă ne dorim să „împingem” sectorul construcţiilor, deoarece:
- Va reuși să aducă o parte din românii care lucrează în străinătate acasă. Chiar dacă în continuare ne va fi foarte greu să convingem oamenii care lucrează în construcții în Franţa, UK sau Germania să se întoarcă acasă, totuşi avem şanse destul de mari să aducem acasă oameni care lucrează în construcţii în Italia şi Spania (salariul în construcţii este de 1.200-1.400 Euro).
- Va oferi constructorilor care fac contractele la „alb” un mijloc prin care să poată fi competitivi pe piața muncii. Păstrând nivelul de taxare la nivelul salariului minim se încurajează scoaterea la lumină a contractelor la negru. Cred că de pe urma acestei măsuri nu vor avea de câștigat doar companiile de construcții, ci va avea de câștigat şi statul (va creşte totalul impozitului colectat)
2. Introducerea unei certificări profesionale pentru societățile care execută lucrări de construcții.
Practic, companiile vor fi evaluate de specialiști şi vor avea dreptul să execute sau nu, un anumit tip de lucrări. Această măsură ar trebui aplicată încă de la criteriile de calificare pentru un ofertant, astfel încât să nu mai avem cazuri de proiecte nefinalizate, deoarece s-a sublicitat extrem de mult.
3. Actualizarea prețului contractelor cu modificările legislative apărute după publicarea unei licitații pe SEAP la care s-au transmis oferte.
De-a lungul timpului contractorii au pierdut de mai multe ori bani, deoarece între momentul ofertei şi momentul semnării contractului (câteodată chiar şi în timpul execuţiei) au apărut modificări legislative. Până acum, valoarea contractului se putea actualiza doar dacă exista o clauză de acest tip în contract.
În plus!
Ca dată de referinţă se lua data semnării contractului şi nu data depunerii ofertei. Această măsură vine cu un plus mare în zona de manoperă în construcții, deoarece actualizarea valorii se va putea face pentru toată grila salarială.
De exemplu, dacă creşte salariul minim pe economie cu 15%, toată manopera din investiţie va putea fi actualizată cu 15%. Ceea ce va duce la o competitivitate mult mai bună a pieţei din România cu pieţele din UE.
4. Ajustarea preţului contractului
Practic, dacă se modifică preţurile materialelor pe durata unui proiect (între ofertare şi recepţie), contractori şi/sau instituţiile publice vor putea să ajusteze valoarea contractului atât în plus cât şi în minus conform datelor venite de la CNP.
Cred că asta este una dintre masurile extrem de greu de implementat, pentru că materialele de construcţii au la bază diferite materii prime şi tehnologii. Ca să fie fezabil, ar trebui să se declare pentru fiecare proiect o listă de materiale principale, iar în funcţie de variaţia preţului pentru aceste materiale să se poată ajusta valoarea contractului.
Mai rămâne să vedem cine va analiza propunerile de ajustare. ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice) va elabora metodologia.
5. Obligativitatea acordării unui avans de 30% pentru lucrările cu fonduri Europene
Obligativitatea acordării unui avans de 30% pentru lucrările cu fonduri Europene şi lucrările de importanţă națională (în funcţie de disponibilitate şi la alte contracte de peste 1 milion Euro)
Aceasta este o măsură care ar trebui să scadă numărul de companii care intră în faliment şi insolvenţă, să ajute contractorii generali să-şi plătească la timp subcontractorii şi să nu mai pună o presiune financiară enormă asupra companiilor din construcţii. Să nu se mai stea noaptea cu grijă că dacă nu intră mâine banii pe ultimul decont, nu o să avem cu ce să plătim salariaţii.
În concluzie, cred că toate aceste măsuri sunt extrem de bine venite. Sunt măsuri care o să crească gradul de competitivitate şi de încredere în piaţă. Sunt măsuri care o să influențeze dezvoltarea infrastructurii în România.
Singura așteptare pe care o mai am legat de acestea, este ca ele să fie implementate în spiritul momentului care a dus la acest acord de la Alba Iulia. Eu încep să văd un răsărit de soare şi în domeniul construcţiilor.
Nu uitaţi că eDevize nu înseamnă doar comenzi pe calculator. eDevize înseamnă oameni care petrec mii de ore pentru a oferi utilizatorilor cea mai bună consultanţă legislativă şi cel mai sigur mod în care-şi pot dezvolta proiectele.
Florin Manoloiu
Commercial and Tendering Director|eDevize
Suna interesant!…..dar ce ne facem cu beneficiari, care sunt din ce in ce mai slab pregatiti, dar mai bine platiti, care esti la mana lor ca sa fi platit, de exemplu: de cand ai o situatie de plata urmand a fi semnata si pana cand iti intra bani, indiferent de sursa acestora, in cont sunt cel putin 60-90 de zile!.., cum sa rezisti? Eu nu mai am nici o speranta ca vom fi capabili, sa elaboram o tema de proiect, sa facem proiect, sa accesam bani, sa construim sa urmarim lucrarile, sa platim lucrarile la timp si daca se mai poate sa receptionam sa punem in functiune si obiectivul de investitie sa fie si util! Dvs credeti ca se va putea vreodata in rara asta, sincer va rog, raspundeti?
Buna ziua,
Intr-adevar sunt anumite zone in care beneficiarii sunt mai slab pregatiti si din cauza asta apar intrazieri sau modificari de ultim moment. Cred ca asta se poate regla doar in timp.
Pentru proiectele de importanta nationala(si s-ar vrea pentru toate proiectele care au ca valoare peste 1 mil de Euro) in planul de mai sus se stipuleaza un avans de 30%. Avans care ar ajuta exact in situatiile de genul acesta(cand banii pe decont intarzie)
Multumesc frumos,
Buna ziua,
A venit si ziua in care s-a modificat salarul minim in constructii, ce se intampla acum ? Pentru contractele semnate in 2018 cu termen de incepere in 2019, unde in formularul C7 la manopera apare 11,45 lei pe ora ? Cum se vor face modificarile ?
Buna ziua,
Oficial va trebui sa apsteptam decizia oficiala de la ANAP. Neoficial(si ceea ce o sa implementam in eDevize) cred ca se va permite actulizarea pretului manoperei din investitie cu 56,72% si dupa se va aplica taxa de 0,337% CAM. Actualizarea se va face pentru toata manopera nu doar pentru ce era sub noul salariu minim pe economie. Practic noul tarif minim orar va fi de 17,928.
Multumesc frumos,
Florin Manoloiu
Buna ziua. Noi avem un contract in care am mers cu manopera de 13 lei/ora. Cum se va face actualizarea pretului manoperei? Se va actualiza pretul manoperei cu diferenta dintre 17,98 si 13 lei (cat am avut noi) sau se va merge cu procentajul aferent diferentei dintre minimul pe economie in dec 2018 si ian 2019?
Buna ziua,
O sa va incadrati la actualizarea contractului(care nu tine cont de existenta sau nu a unei clauze de actualizare in contract) si practic puteti actualiza pretul manoperei cu un procent de: 56,5764192139738%. Atat este diferenta dintre vechiul salariu mimim orar si actualul salariu minim orar.
Gasiti mai multe detalii in articolul nostru de azi:
https://edevize.ro/fonduri-suplimentare-in-domeniul-constructiilor-vezi-cum-ajustezi-valorile-contractelor/
La decontarea lucrarilor incepute in 2018 pt a implementa noua legislatie in constructii se va pondera doar manopera cu procentul estimat de dumneavoastra de 56,72%,sau si materialul deoarece s-a marit manopera pentru realizarea acestuia?Se cunosc cele doua procente necesare ponderarii manoperei si materialului pt a fi actualizate la cerintele din 2019?Va multumesc.
Buna ziua,
Se vor putea face ajustari de pret in ambele conditii:
1. Eu as merge pe varianta actualizare a pretului manoperei cui procentul de 56,5764192139738%, cat este diferenta intre cele 2 salariii minime orare
2. As merge pe varianta revizuirii sau actualizarii pretului contractului dupa ce se dau indicii de catre Comisia Nationala de prognoza.
Nu as astepta indicii de la CNP pentru a actualiza manopera. Aici depinde si de intelegerea cu autoritatea contractanta pentru ca la actualizare se semneaza act aditional.
Multumesc frumos,
a aparut instr. nr 2/2018 in MO 11 ian 2019
Intrebare :
1. Actualizarea manoperei se face pe rest de executat a contractului cu 56,5764…% indiferent de prevederile contractuale ????
2. Daca contractul semnat in 2018 si in derulare si in 2019 nu prevede formula de revizuire a pretului se poate face revizuire sau se ramane doar cu actualizarea manoperei si restul adica mater, utilaj, transp, conform oferta initiala?
Cu stima
Buna ziua,
1. Restul de realizat pe manopera se va actualiza cu 56,5764192139738%.
2. Pentru revizuirea valorii unui contract este nevoie sa existe o clauza in contract care sa prevada posibilitatea ajustarii/revizuirii.
Gasiti mai multe detalii in articolul de mia jos:
https://edevize.ro/fonduri-suplimentare-in-domeniul-constructiilor-vezi-cum-ajustezi-valorile-contractelor/
Pct 1 e ok..s-a inteles
La pct 2 revin si intreb….la contractele existente care nu prevad ajustari se actuslizeaza pret manopera cu 56.57% dupa care pe baza indicilor tot devizul???
Altfel nu vad logica formulei Ca= In/I0-A
La contractele existente eu as actualiza in primul rand manopera (ca sa inchid schimbarea cu cel mai mare impact).
In faza a doua, dupa ce vin primii indici de la CNP as actualiza si restul investitiei daca este cazul(de ex. cresterea salariilor poate sa produca si o crestere a preturilor pentru materialele de constructii)
Rolul formulei este sa acopere mai multe cazuri de actualizare (nu doar schimbari legislative). De ex. o crestere brusca a pretului pentru anumite materiale, etc.
Este exact procentul de 56,5764192139738% ??
Intreb pt ca in 2018 1900 lei / 166,666 ore = 11,400 lei/ora
In 2019 3000 lei / 167,333 ore = 17,928 lei /ore
Cresterea este de 57,26315%
Sau nu fac bine?
Buna ziua,
In 2018 s-a mai introdus o zi libera oficiala, si astfel numarul mediu de ore a scazut la 166 ceea ce insemna ca salariul minim a crescut de la 11,40 lei la 11,45 Lei.
Multumesc,
Buna ziua,
In contractele cu fonduri europene se aplica sau nu se aplica majorarea manoperi
Buna ziua,
Se aplica la toate contractele cu fonduri publice (si cele Europene intra in categoria asta).
A fost publicat coeficientul oficial de actualizare al investitiilor, de catre Comisia Nationala de Statistica si Prognoza:
– pentru investitiile din 2018 este de 57,9%
– pentru investitiile din 2017 (trim. 2,3 si 4), care nu au fost actualizate la 2018, este de 68,5%
Buna ziua. Puteti lasa un link va rugam respectuos. Va multumim
http://www.cnp.ro/ro/ajustarea_pretului_contractelor_de_achizitie_publica_sectoriala
Buna ziua
cat poate fi incasat pretul maxim pt. o ora de montaj utilaje in constructii.
este obligatoriu sa platesti un pret foarte mare/ora de montaj in conditiile in care am semnat un contract cu ochi inchisi ( ex. montat o pompa sumersibila intr-un camin la pretul de 10.000 lei aprox. 250 lei/ora)
multumesc!
Buna ziua,
Nu exista o reglementare de pret maxim. Pentru cazul dumneavostra ar trebui sa solicitati o renegociere.
Multumesc frumos,
proiectul este prin AFIR si este la final ce mai pot face?
Din pacate, nu se mai poate face mare lucru. Doar sa vorbiti cu executantul si sa necociati un nou cost (costul acesta mare fiind suspect in cazul unui control). Se poate face o renuntare si o suplimentare cu o operatie similara.